onsdag 15 april 2009

Strängnäs tidning...

Något mycket intressant hände nyss. Strängnäs tidnings Thomas Widmark ringde mig angående min blogg. Tydligen hade "väldigt många" kontaktat honom angående denna, och ansåg att jag uppmuntrade fylla och skörlevnad, särskilt för ungdomar, i och med att jag är rektor och har en blogg där jag berättar stort och smått om mitt liv, även att jag varit på fest och druckit alkohol. Detta skulle ses som att jag uppmuntrade ungdomar att prova alkohol, och att jag själv skulle ha en liberal inställning till ungdomar och sprit. Även mitt språkbruk hade varit anledning för människor att ringa till tidningen. Vad anser ni där ute i cyberrymden? Kommentera gärna här på bloggen. Hellre det än att ringa tidningen, kan jag tycka. Åsikter mottages tacksamt - naturligtvis även anonyma.

För att klargöra i själva sakfrågan vill jag poängtera följande:
  • Alkohol är direkt skadligt för hjärnan hos en växande människa, och skall inte brukas innan den ålder lagen föreskriver.
  • Ungdomar under 20 skall absolut inte dricka alkohol hemma eller på fest. Det tillåter vi definitivt inte hemma hos oss.
  • Jag har vid ett flertal tillfällen ingripit då jag sett att ungdomar fått någon att köpa ut alkohol åt dem på bolaget, och försökt få tag på langare som tillhandahållit sprit till våra ungdomar i Stallarholmen. Om alla gjorde det, skulle våra ungdomar ha mycket svårare att få tag i alkohol.
  • Vi accepterar inte att våra egna barn provar alkohol. Trots detta har det inträffat, och då har de fått utegångsförbud och långa föreläsningar om alkoholens skadeverkningar sig till livs. 
Jag har, såväl privat som i egenskap av skolmänniska, många gånger mött vuxna som anser att det är helt i sin ordning att bjuda ungdomar på sprit hemma, till och med så långt ner som i 13-årsåldern, eller att köpa ut till sina barn bara för att "det är bättre att man har koll på vad de dricker - de dricker ju i alla fall". Hela resonemanget är helt horribelt. Mycket forskning visar att ungdomar som blir bjudna på alkohol hemma löper större risk att utveckla alkoholistbeteende, och, naturligtvis, får en tidigare alkoholdebut än de som växer upp i hem där alkohol är förbjudet innan laglig ålder. 
Vuxna i samhället tenderar över huvud taget att tappa välviljan, kontrollen, ansvaret för våra gemensamma ungdomar. Det är en olycklig samhällsutveckling. Vi måste ta ett gemensamt ansvar för våra medmänniskor. Det är otroligt viktigt att vi för dessa diskussioner i skolan, i hemmen, i samhället. Jag försäkrar - det är inte farligt att prata med ungdomar, att säga till dem som vuxen att det de håller på med inte är OK. Man kan inte alltid räkna med att få positiv respons, men de flesta av ungdomarna uppskattar det faktiskt, fast de inte kan visa det inför polarna. Det är viktigt att uppmärksammas, och någonstans inne i deras omtumlande värld inser de att vi gör det för att vi bryr oss, att vi vill deras bästa. 

Avslutningsvis - vuxna människor, dvs över 20 i alkohollagstiftningens mening, är i sin fulla rätt att nyttja alkohol, så även jag, och har rätten att prata om det. Inget är vunnet med att hymla om en sådan sak, och låtsas om att det inte existerar. Däremot är det viktigt att visa sin ståndpunkt kring nyttjande av alkohol, vilket jag gjort ovan och i andra sammanhang.

Som sagt - tyck till!

13 kommentarer:

  1. Hej Henrik
    Jag delar din uppfattning till 100% vad gäller ditt resonemang kring alkoholen. Vi har aldrig tillåtit våra barn att dricka alkohol innan de på laglig väg kunnat göra det på krogen. Två av dem har hunnit passera både 18- och 20-årsgränsen och bägge tycker idag, med facit i hand, att vi gjorde rätt som föräldrar. De svarade också upp mot våra regler när de var i den aktuella åldern och har på det sättet vunnit ett stort förtroende hos oss.

    När Stallarholmsskolans skoltidning Magazinet förra året undersökte hur ungdomar i 14-16 årsåldern fick tag i alkohol, visade det sig att ungefär 25% fick det levererat (dvs langat!) från sina föräldrar vilket jag tycker är en skrämmande siffra.

    För övrigt tycker jag att du ska fortsätta blogga så som du gör. Yttrandefriheten är värd att både utnyttja och värna om. Hellre människor som framför sina åsikter öppet, än skitsnackare som inte vågar stå för vad de tycker utan bara vill kasta skit till höger och vänster. Som daglig läsare av din blogg har jag inte heller sett några som helst problem med att skilja på vad du tycker och tänker som privatperson kontra din position som rektor i en kommunal skola.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Hej Henke Stenke.
    Ungdomar är inte dumma i huvudet och vet mycket väl att vuxna dricker alkohol ibland och att de inte får göra det själva förrän de är 18.
    Våra barn vet mycket väl att det är 18 år som gäller, och vi skulle aldrig, aldrig köpa ut till dom, vi har även tagit hand om alkohol som våra barn + deras kompisar har fått tag i.
    Till de som har åsikter kan jag intyga att du inte har någon som helst liberal syn när det gäller ungdomar och alkohol.
    Sluta inte skriv, kramis Vickan Stickan.

    SvaraRadera
  3. storebror ser dig!!!

    SvaraRadera
  4. Du är som sagt grundlagsskyddad avseende yttrandefriheten. Detta förstärks av att du är en dokumenterat ansvarsfull förälder, make, medmänniska, skolmänniska, officer, gentleman och kompis. Det verkar som om Jante härjar fritt i Sörmland.
    Stå på dig!

    SvaraRadera
  5. "den som själv är utan skuld skall kasta den första stenen" Fega skitsnackare som inte vågar stå för sitt ord borde hålla mun!! Tänk att vissa alltid ska ha åsikter om andra och ser sig själva som bäst. Patetiskt!!//Monica

    SvaraRadera
  6. Men herregud, ungdomar vet väll lika väl som alla andra att även lärare och rektorer också är människor! Bland det larvigaste jag har läst i mitt liv! Det är precis sånna människor som håller på och övermoraliserar hela tiden som får oss ungdomar att tröttna på allt vad moral och etik heter! Stå på dig, för fan!

    Och STAY GLAD!

    SvaraRadera
  7. Dessutom; om alla "vuxna" gick runt och låtsades som om dom hade varit någon slags jesus hela livet så skulle ingen "ungdom" någonsin orka lyssna på dom.

    SvaraRadera
  8. Henrik, jag tycker att din blogg andas klokskap och omtanke. Du värnar om din familj, dina vänner och kulturlivet omkring dig.
    Såvida du inte avlagt nykterhetslöfte när du tog din anställning, kan knappast något fel vara begånget.
    Inte från din sida i alla fall :)

    SvaraRadera
  9. Kan bara instämma med ovanstående, men det är svårt det där med offentligheten...det tycks mig som om du råkat på några självkanoniserade personer som försöker rätta till sin värld genom att hitta fel på andra än sig själva. Skojigt att de läser din blogg dock, kanske kan de förhoppningsvis över tid lära sig något om mänsklighet och värme.
    Personligen undrar jag mest över det där med skörlevnad, det låter spännande...
    Guldgneffla på dig!

    SvaraRadera
  10. Man kan nästan tro att du skämtar!
    Vi pratar om världens bästa kille med värderingar och moral utöver det mesta. Efter att ha känt dig i 20 år bekräftar din fantastiska familj det. Underbara ungar och en härlig fru.
    Det är ganska svenskt att smyga bakvägen till någon obskyr lokalblaskas murvel för att framföra sina åsikter i stället för att adressera den man anser felar. Det är lika underhållande att läsa din blogg som att läsa den suveräna "Fältkoma". Vi älskar det du skriver. Fortsätt blogga!
    Fortsätt skriva som du vill!

    SvaraRadera
  11. Det var det dummaste jag hört. Jag tycker din blogg är bra :) Jag kan bara instämma med ovanstående. Fegt att gå till tidningen och klaga istället för att möta "problemet" med personen det handlar om. Stå på dig! Du är bra! Ha det bra/Elin

    SvaraRadera
  12. Det finns alltid folk som vill andra människor illa, gillar ditt inlägg idag, det visar vad du står för och vilka värderingar du har. Sedan är det tragiskt att skolpersonal inte kan få vara vanliga människor också utan alltid i rampljuset. Är det så att inte skolpersonal har en fritid då de kan göra vad de vill? Får de inte gå ut och ta en öl utan att få en stämpel?

    SvaraRadera
  13. Hej. Om jag hade hittat din blogg innan artikeln hade jag inte reagerat på nånting... väldigt vridet... varför inte ta med alla inlägg om HÄR?

    Fortsätt blogga. Jag kommer att läsa!

    SvaraRadera