måndag 27 april 2009

Nattvandring...

Bara ett litet upprop till alla er vuxna där ute. 

Det är snart Valborg, och ingen helg sups det så mycket som just då. Det finns heller ingen helg på året då vi vuxna behövs så mycket på stan som just då. Min uppmaning är därför enkel:

Ge er ut på kvällen på Valborg. Ofta finns det nattvandring på orten genom kyrkan, kommunen, frivilliga grupper eller mer organiserade nattvandringar. Men det behöver inte vara så otroligt avancerat. Det räcker med att man är ett par vuxna som bara är ute och går på stan. Ungdomarna uppskattar det faktiskt (men de är dåliga på att visa det :-), och gillar att prata med vuxna på stan. Man behöver inte heller ingripa om man inte vet hur man ska hantera situationen. Bara att vi finns på stan betyder oerhört mycket. Det bästa är dock att ansluta sig till en befintlig grupp. Prata med er kommun - de bör veta var det finns nattvandrare, och vem man ska kontakta. Själv kommer jag att finnas i Stallarholmen. Församlingshemmet där brukar vara öppet, och vi är några vuxna som utgår från församlingshemmet ut på byn.

God natt(vandring)...

1 kommentar:

  1. Ett otroligt viktigt upprop som jag hoppas många anammar. Vi har tryckt på från Stallarholmsskolan under hela april och imorgon har vi f-möte om alkohol i din bonussons klass (jag vet att ni inte kan komma pga födelsedag). Tyvärr blir jag nog låst med hundvalpar hemma på valborg då min underbara hustru jobbar på kvällen/natten, men kanske kan jag slinka ner en stund.

    SvaraRadera