torsdag 16 april 2009

Cencurerad...

Strängnäs tidning använder sig av cencur, tydligen. Jag har kommenterat artiklarna på följande sätt: "Välkomna in på min blogg för att skapa er själva en bild av saken, och se vilken människosyn jag har."

Kommentarerna spärras eftersom de betraktas som "stötande, kränkande eller innehålla osaklig eller oväsentlig information relaterat till artikeln."

Det är uppenbarligen inte intressant för Strängnäs tidning att människor själva ska kunna skapa sig en egen uppfattning. Pinsamt...

Dessutom har ett antal kommentarer blivit många timmar försenade, och kommit in efter andra, senare lämnade, kommentarer. Gemensamt för alla dessa var att de var kritiska till tidningen. Jag vet att frågan kring kommentarer till E-kuriren har varit uppe till debatt tidigare. Kanske dags att väcka frågan igen?
Här och här är länkar till artiklarna.

10 kommentarer:

  1. Henrik, stå på dig!
    Du bloggar och ska göra precis som du vill.

    Christer Hermansson

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar journalistik!
    Pulitzer nästa, eller?

    Riktigt pinsamt

    SvaraRadera
  3. Hej Henrik.

    Kul med en rektor som bloggar. Det är tråkigt med alla moralister som finns. Det är alldeles för lätt att prata skit bakom ryggen på folk, tänk om de (som har synpunkter på din blogg) kunde vara rakryggade och säga det till dig direkt. Fortsätt blogga du.

    Med vennlig hilsen
    Margit Urtegård

    SvaraRadera
  4. Undrar om tidningen tar in min kommentar - jag minns Eskilstunakuriren som en fin gammal tidning och nu läser jag Widmarks populistiska trams på nätet inspirerat av som det heter "många som ringt" dvs tarvligt skvaller. När man läser din blog och ser allt i sitt sammanhang borde tidningen skämmas ögonen ur sig för att ens ha lyssnat på nån som ringt.
    Strängnäs är dock känt som en riktigt otäck skvallerhåla - avslöjat i slutet av 40-talet redan i en nyckelroman som då väckte stort uppseende. Stå på dig, du har inte gjort nåt fel. Annat är det med redaktionsledningen för
    Eskilstunakuriren. Botten.

    SvaraRadera
  5. Hej igen.

    Har skrivit om detta på min blogg: http://margiturtegard.blogspot.com/2009/04/moralisternas-fula-tryne.html

    Med vennlig hilsen
    Margit

    SvaraRadera
  6. snaskig journalistik men naivt gjort av dig

    SvaraRadera
  7. Hej Henrik!
    Läste artikeln i morse och tyckte tidningen sköt över målet!
    Keep on blogging!
    Hälsningar, Marie-Louise Forslund Mustaniemi

    SvaraRadera
  8. Löjligt att det blir sånt skriveri om att du faktiskt har ett privat liv. Jag anser att man inte *är* lärare, eller i ditt fall rektor, utan att man *jobbar* som det. Alla har väl rätt till ett privatliv?

    SvaraRadera
  9. Ja, Margit Urtegård är ju en riktig sanningsägare ???

    SvaraRadera
  10. Herregud....du är en helt vanlig person. Så jag tycker verkligen att du ska fortsätta blogga.Det ska bli trevligt att se vem du är..när du börjar i Åkerskolan..jag hoppas bara att det kommer att bli bättre. Jag håller med Sandra, man ska inte blanda ihop privatlivet med jobbet. Det är två olika saker.

    SvaraRadera