torsdag 16 april 2009

Så var det offentligt då...

Jag dricker ibland alkohol... "Strängnäsrektor skriver om sprit på sin blogg" är rubriken. Innehållet i artikeln omfattar en uppräkning av alkoholrelaterade delar av inlägg vilka, tagna ur sitt sammanhang, naturligtvis låter helt förfärligt (tycker vissa). 
Så rektorn dricker alkohol... Jasså minsann... Det är nog bäst att eleverna inte får reda på det - det kan ju få allvarliga konsekvenser. Som att de börjar dricka själva till exempel... 
Så var går då gränsen? Kan jag gå på krogen i Strängnäs och sitta vid ett fönsterbord med en öl och skratta och ha roligt tillsammans med goda vänner eller - gud förbjude - min fru? En elev kan ju händelsevis komma förbi och tro att jag har roligt medan jag intar alkohol. Eller måste jag åka till en annan stad? Bli nykterist och predika den rätta läran? Eller räcker det med att jag sitter lite längre in i lokalen, så att jag förmodligen inte syns? Löjeväckande...

Jag, liksom de flesta jag känner, dricker alkohol då och då. Antingen på fest eller som vardagsdryck till maten. Men jag gör det som vuxen. Jag har aldrig, och kommer aldrig, förhärliga alkoholintag för ungdomar. Tvärtom. 

En intressant sak som en god vän skrev i en kommentar igår, är att vid en undersökning i skoltidningen här i Stallarholmen visade det sig att inte mindre är 25% av ungdomarna fick alkohol av sina föräldrar, utköpt från systemet. Langning, mina vänner. DET vore något att skriva om, för det är fruktansvärt. Ansvarslöst, svagt och bedrövligt är det att föräldrar inte klarar av att stå emot när de blir pressade av sina barn. Se där en vinkling av problemet som Strängnäs tidning tydligen inte klarade av att hitta själva. Det är ju lättare att skylla på skolan. Eller rektor...

Nu vet jag att de flesta föräldrar klarar av att förklara för sina barn, även om de läst min hemska blogg, att rektorn faktiskt är vuxen, och att det är skillnad på att vara vuxen och att vara barn. Trygg i denna förvissning, kan jag fortsätta skriva mina inlägg. Jag litar på att människor runt omkring klarar av att sålla information, och skilja äpplen från päron.

5 kommentarer:

  1. Vad?
    Breaking news! Du dricker ibland alkohol. Det var det värsta, hade ingen aaaaning om det. Framför allt hade nog Stallarholmens samlade ungdomskår absolut ingen susning.

    Modigt av dig att erkänna. Det skulle aaaaldrig jag våga

    SvaraRadera
  2. Hej du har inget att skämmas för. Jag blev själv påhoppad av en av Kurirens medarbetare i en insändare om att jag var ett dåligt föredöme som var medlem i Ölföreningen Eskilstuna Ölkultur.

    Man är helt förtappad, anser den liberala tidningen, om man så bara knystar om alkohol i någon form.

    Låt dig inte nedslås av detta trams.

    SvaraRadera
  3. haha, så en rektor måste vara nykterist?
    Jag tar förgivet att du inte dricker på jobbet, så vad är då faran med att du är MÄNSKLIG.
    Jag tror det är SUPERbra med en rektor och pappa som bloggar om sitt liv, där då alkohol är ett inslag då och då.

    Det är väl bättre att läsa om ett naturligt, hälsosamt förhållande till alkohol än att bara få propaganda om hur farligt det är att dricka.

    missförstå mig inte, jag tycker inte att ungdomar ska dricka, men OM dom nu gör det så är det bättre att dom ser att man kan dricka "normalt", att man inte måste ha ölhävar-tävlingar med sina polare, eller bli så full att man inget minns.

    Bilden många har av en rektor är nog att han/hon är ofelbar, sorry, men även rektorer är människor :)
    hade du jobbat på lidls lager hade tidningen inte blivit upprörd över din mänsklighet.

    ska fortsätta läsa din blogg som har fått lite reklam av kurren.

    Trevlig helg.
    *tips* njut av en öl i vårsolen

    SvaraRadera
  4. OMG! Min har druckit någon gång i sitt liv! Då måste jag ju också göra det! Jag ska genast springa ner till ICA och gå fram till första langare jag ser och be honom köpa ut all sprit jag har råd med! Better run// Elev på karinslundsskolan

    SvaraRadera
  5. Jag hade faktiskt missat den här debatten tills någon nämnde något om det på morgonfikat idag. Det fanns ingen tidning att tillgå på jobbet så jag var ute på nätet en snabbis och sedan har jag kikat runt lite när jag kom hem. Jag tycker faktiskt att det är som jag skrivit på min nonsensblogg att det är något av en storm i ett vattenglas.

    Och du Henke, det var bara trevligt att läsa dina bloggposter, stå på dig.

    Olle Rådström

    SvaraRadera