tisdag 5 maj 2009

Telefon...

Jag har telefonfobi... Det är sant. För det mesta är det inget problem, och det har blivit mycket bättre med åren, men det är fortfarande jobbigt...

För det första tycker jag att det är otroligt jobbigt att ringa upp personer. I jobbet funkar det bra, oftast, men när det gäller andra saker, särskilt om det innebär att man måste be någon om något, eller om man inte hört av sig på ett tag, kan det vara en pina. Eller helt utan anledning. Konstigt...

För det andra är det ganska tråkigt att prata i telefon - man ser inte den man talar med, sådant man säger kan tolkas fel och jag känner mig alltid obekväm och korkad, vilket gör att det blir ännu mer fel, och jag känner mig ännu mer dum, och - ja, ni fattar.

Det finns något som dock är ännu värre än att prata i telefon, och det är att avsluta samtal... Så trots att jag inte vill prata, kan jag inte avsluta. Det är alltid personen i andra änden som måste säga "Hej då", eller vad de nu säger. Om jag gör det känns det som om jag dissar den jag pratar med. Förstår ni hur jobbigt detta är...? Och förstå hur besvärligt det blir när jag pratar med någon som inte heller kan avsluta. Vi kan ju förbli fast vid telefonen i evigheter... Fastän vi inte ens vill... Skrämmande tanke...

Har ni förresten tänkt på att i amerikanska filmer och TV-serier använder de aldrig "Bye" eller "See you" eller någon annan hövlighetsfras när de avslutar ett samtal. De bara lägger på. Hur kan de då veta om ett samtal faktiskt är slut? Jag skulle känna mig otroligt dissad...

Så fick vi lite fobiinsikt, då...

3 kommentarer:

  1. Ring mig! Skojar bara, jag är heller ingen telefonälskare....märks det?

    SvaraRadera
  2. Helt sjukt att även jag har telefonfobi, eller snudd på, precis som du beskriver det. Otippat när det gäller oss båda tycker jag. Däremot har jag inga problem att avslu.. *KLICK*

    SvaraRadera
  3. Har personligen inga problem att prata i telefon, minst halva min arbetstid går åt just det och då skulle jag uppskatta att 60% av den tiden är andra som ringt upp mig så de är helt oförberedda. Dock så håller jag med om problemet att avsluta, detta blir jag bättre på eftersom jag inte har tid och vill då avsluta samtalen snabbt men som du säger så känns det som att man "snoppar av" den andra och då speciellt när maninte känner personen.

    Angående din kommentar om amerikanska filmer mm så har jag hört att de är just så i amerika, det är allså ingen filmgrej. :)

    / Palle

    SvaraRadera