onsdag 27 maj 2009

Bilister...

Cykling har sina sidor, särskilt på Stallarholmsvägen. Jag kommer ihåg en Goofy-film som hette Motor mania, där Långben förvandlas från den timide Mr Walker till den fullständigt rabiate Mr Wheeler så fort han sätter sig i en bil. Den filmen fick faktiskt pris för sitt trafiksäkerhetsbudskap. Nåväl - det verkar som om vissa bilister - alltför många om jag får ha en åsikt - förvandlas till en vansinnig Mr Wheeler när de kör på Stallarholmsvägen. De verkar tycka att cyklister inte har på vägen att göra, och de visar det genom att köra så nära och så fort som det bara är möjligt utan att repa lacken. Det är inte heller så att man kan bromsa ner i en kurva eller innan ett krön och köra om efter kurvan/krönet, utan då ska man chansa genom att köra förbi ÄNNU närmare. Och det här är inga omogna ungtuppar med nya körkort. Det är helt vanliga Svensson-människor. Anser de verkligen att de där ynka sekunderna de vinner faktiskt är värda att riskera ett människoliv för? Eller är det så att de bara inte tänker? Jag menar, det räcker ju att man vinglar till lite så är det ju kört.

Min fjortonåring cyklar ofta till Stallarholmen - måste det verkligen vara så att jag ska behöva vara orolig för att någon idiot ska köra på henne bara för att vederbörande inte vill vänta med en omkörning i 10 sekunder? Är vår tid verkligen så dyrbar? Knappast. Nä, skärpning!

Jag ska skaffa en stingpinne (någon som kommer ihåg dem?) som är såååååå lång, för repa lacken - det vill de inte...

1 kommentar:

  1. Ta det lugnt, det är bara några dagar kvar till skolavslutningen för din elev, haha. Det är mycket värre för E, dock!

    SvaraRadera