fredag 6 mars 2009

Korv...

Kan någon förklara för mig varför antalet bröd i förpackningen ALDRIG överensstämmer med antalet korvar. 10 korvar i en normalförpackning, men 12 eller 16 (!?!) bröd. För att det ska gå jämnt upp måste man alltså köpa 5 påsar bröd och 6 eller 8 paket korv... Och det gör man ju inte. Följdaktligen blir det alltid ett par bröd kvar som man måste frysa in för att de inte ska bli gamla. Så ligger de där och blir undanskuffade varje gång man lägger in något nytt, och nästa gång man ska äta korv har man glömt bort de där korvbröden, och man hittar dem inte förrän man ska avfrosta frysen. Då hittar man 6-7 påsar med två korvbröd i varje, eller vad som tidigare varit korvbröd, men som nu mest påminner om en isklump med något onämnbart gulbrunt klägg i, knappt värt att bli hönsmat ens. Ska det vara så? Kan ingen protestera? Eller är korvstopparna och bagarna i maskopi? En sammansvärjning? Gör något, någon!!!

Väninnan K kan inte begripa hur vi över huvud taget kan äta vår svenska tråkiga korv utan att kräkas. Hon är ju från Polen och där räknas inte korv som föda om det inte innehåller minst 90% kött. På Willys hittade vi en sorts korv med 115% kött i (ja, faktiskt). Den ska hon få när hon kommer på lördag :-).

I helgen kommer ett antal helt galna människor att ockupera vårt hem. Det ska bli intressant. Vi ska leka lekar på isen vid Najudden. Hoppas den håller... D har tillverkat knattleikrträn åt mig - han är en god människa - eller så vill han bara se mig braka genom isen...

Och förresten ska jag byta jobb - DET känns riktigt roligt!

3 kommentarer:

  1. superhärligt att du skriver om korv! Jag äääälskar stark korv från Polen. En gång gjorde jag egen korv full med chili o vitlök. Den blev himmelsk.

    SvaraRadera
  2. Kersti är korvfetischist ;)

    Kul med nya jobbet - En utmaning!!!

    //S

    SvaraRadera
  3. Själv bojkottar jag brödpaket som inte kommer i 10-pack. That'll teach 'em!

    SvaraRadera