fredag 13 mars 2009

Bilbesiktning...

Ibland kan man faktiskt läsa människors tankar. Idag var jag och sonen på bilbesiktningen med Octavian, vår gamle trotjänare. Vi möttes av en äldre man med vänlig men väldigt bestämd attityd- ingen idé att försöka vara inställsam alltså. "Och så bjuder vi på lite kaffe - och det finns choklad till junior". Jag tänkte just säga att det inte behövdes, tack så mycket, när jag såg hans mycket bestämda blick, och en stor hand som tydligt pekade mot en dörr några meter bort. I Eskilstuna finns kaffet nämligen i ett litet rum vid sidan av, där man kan sitta och avvakta domen över sitt fordon. Det är väl för att de ska slippa ha fordonsägaren över axeln hela tiden, antar ja. 
Nåväl - med en viss oro (som alltid vid dessa tillfällen) gick vi in och tog en kaffe respektive choklad och satte oss ned för att vänta. Efter ungefär 10 minuter kom han tillbaka med domslutet.
"Ja, det gick väl ganska bra. Det var bara parkeringsbromsen som inte var godkänd."
"Jaha", sade jag käckt, "det kände jag på mig - den tar lite högt upp, hehe."
Just då, i det ögonblicket, kunde jag läsa hans tankar.

'Ja, men om du nu kände det på dig, varför fixade du det inte innan du kom hit, och sparade ett par hundra spänn? IDIOT!'

Sen gick vi på kinarestaurang, för det tycker sonen om...

1 kommentar: