söndag 21 februari 2010

Morgon på Sandåsa...

I morse väcktes jag av min älskade hustru. "Det rinner in vatten från badrumstaket" sade hon. Jag kan tänka mig ett stort antal sätt som jag hellre hade blivit väckt av henne på. Eftersom jag vet att det beror på att det står vatten på taket eftersom stupröret isat igen, skyndade jag mig upp på taket för att få bort is och vattensörjan däruppe. Dessvärre visade det sig att isen inte var fullt så tjock som jag trodde, så slog jag naturligtvis ett hål i takplåten... Någon som tror att vatteninströmningen blev mindre av det? Nåväl - på med silikon, och hoppas att det håller tills plåtslagaren kan komma, och elektrikern som måste lägga en värmekabel där uppe.

När jag skulle ge hönsen mat hittade jag vår lilla bambi - död. Av spåren att döma hade hon gått ner under morgonen för att söka lite skydd. Där hade hon dött bara en liten stund innan jag kom. Jag bar upp henne i skogen för att ge lite mat till kråka och korp som ju också behöver föda.

När detta väl var gjort vidtog en timmes snöskottning, eftersom det kommit ytterligare 3-4 decimeter snö under natten. Vi har en väldigt bra och vass snöskyffel, vilket visade sig när jag körde den igenom mina fordrade gummistövlar.

Nu har i alla fall vattnet slutat droppa från badrumstaket. Tacka för det - det är -16 ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar