tisdag 14 juli 2009

Vikingatider...

Regnet piskar mot fönstret, och jag tänker på mitt stackars illon som måste stå ute på Birka och guida. Hoppas hon får lite rast och gå in och värma sig. 

Vikingafestivalen var en succé - igen. Mängder av besökare, och alla verkade nöjda och glada. Full fart var det, och lite sömn blev det - särskilt på fredagsnatten vill jag minnas. Det är helt otroligt att allt detta kan hända i lilla Stallarholmen. Jag tror att det bara är Foteviken som slår oss i storlek nu, dvs i Sverige. 

Sedan var det bara att packa upp och packa igen för Birkas stora marknad. En fantastisk plats, Birka. Historiens vingslag vart man än går, och det är hjärtknipande vackert. Inte så konstigt att man ville bo där (även om det inte fanns någon skog under Birka-perioden. Allt användes till hus- och båtbygge). Om ni har möjlighet bör ni ta er ut dit och få er lite kultur till livs. 
Marknaden var lyckad, kvinnorna vackra (särskilt illonet, förstås), maten god, drycken smaklig och stark, lekarna många (och smärtsamma) och vädret bra. Ja, förutom natten mellan onsdag och torsdag, förstås. 15 m/s och regnet vräkte ner... Tack, Fredrik för lånet av ditt utmärkta tält. 

Men jag fick fårbajs på min kudde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar